Een goede merkstrategie maakt het mogelijk om een consistente identiteit op te bouwen en waarde te creëren door een diepere connectie met de doelgroepen te realiseren. Het doel van een merkstrategie is niet alleen om herkenbaar te zijn, maar ook om relevantie te tonen, een emotionele band te creëren en uiteindelijk om een blijvende impact te hebben.
Het bepalen van de merkstrategie start met het merk helder te positioneren. Wat onderscheidt jou van de concurrentie en met welk unieke aanbod ‘claimen’ we een plek in het hoofd en hart van de klant?
Strategisch merkkompas
Een onderscheidende positionering en sterke propositie, samengevat in een overtuigend merkmanifest komen samen in een merkkompas.
Dit kompas is bepalend voor de verdere koers van het merk en dient als blijvende toetssteen voor zowel de interne- als externe communicatieactiviteiten.
Bouwstenen
Onderzoek (markt, klanten en leveranciers)
Marktdefinitie (markt en doelgroepen inclusief persona’s)
Merkpositionering (visie, missie, belofte)
Merkpersoonlijkheid (archetype, merkwaarden)
Resultaten uit het verleden
Merkstrategie LLokaal
Om iedereen de kans te geven om zich een leven lang te blijven ontwikkelen initieerde MBORijnland een platform voor beroepskeuze en oriëntatie. In het strategisch traject werd de basis gelegd voor de ontwikkeling van het merk LLokaal en haar onderscheidende persoonlijkheid. Het resultaat was een unieke merkbelofte die op eenduidig wijze wordt gecommuniceerd richting alle interne en externe betrokkenen.
Het Waardepropositie Canvas is een beproefde methode voor marketeers. Het brengt de échte toegevoegde waarde van jouw merk in kaart. Voor ons staat het Waardepropositie Canvas aan de basis van iedere merkstrategie. Wil jij de potentie van jouw merkvolledig benutten? Vraag het Waardepropositie Canvas hier aan en ga zelf aan de slag.
Het Waardepropositie Canvas focust op het probleem dat jouw product/dienst oplost voor de klant. Want hier ligt de échte waarde van jouw merk. Het Waardepropositie Canvas dient als ‘Wake Up Call’. Want we zijn vaak té gefocust op het innoveren van ons product of dienst, zonder dat we nagaan of dit ook daadwerkelijk van toegevoegde waarde is voor onze (potentiële) klanten.
Het canvas zet het aanbod van jouw merk tegenover de problemen die jouw klant opgelost wenst te hebben. Het is de ‘fit’, of juist de mismatch tussen deze twee kampen die de toegevoegde waarde van jouw merk blootlegt.
Probeer het nu zelf
En laat je verbazen over de uitkomst! Vraag het Waardepropositie Canvas aan en we sturen een document toe die je stapsgewijs meeneemt in het proces.