Geef je website een upgrade met Google Page Experience

Wie denkt dat je vindbaarheid wel in orde blijft zodra je de website hebt gelanceerd met een paar goede trefwoorden en ingevulde tags, is afgelopen zomer met zijn/haar neus op de harde feiten gedrukt.

Google page experience onze kapel

Google heeft namelijk de Google Page Experience update gedaan die voornamelijk gefocust is op de gebruiksvriendelijkheid van je website. Hiervoor beoordelen ze ook technische aspecten die je niet direct zou opvallen en riskeer je een degradatie in de zoekresultaten. Gelukkig hebben wij veel van onze klanten kunnen helpen om dit te voorkomen.

Als wij met de vindbaarheid van je website aan de slag gaan richten we ons niet uitsluitend op de kopij. Het is een combinatie van drie gebieden die we met elkaar doorlopen en optimaliseren. De techniek is bijvoorbeeld minstens zo belangrijk. Wij onderscheiden de volgende drie gebieden:
Technisch: het optimaliseren van alle back-end instellingen en code van je website.

On-Page: het optimaliseren en mogelijk herschrijven of herontwerpen van de content op je website of specifieke webpagina’s.
Off-Page: het optimaliseren van de activiteiten en vermeldingen buiten je eigen website om.

De nieuwe update van Google dat gericht is op de gebruiksvriendelijkheid van je website, heeft impact op de eerste twee gebieden van van zoekmachine optimalisatie; technisch en on-page. Je zult in veel gevallen dus een web-developer nodig moeten hebben om hier een aantal zaken voor te kunnen veranderen.
Maar hoe beoordeelt Google of je site goed of slecht presteert op het gebied van gebruiksvriendelijkheid? In tegenstelling tot veel andere acties van Google, is dit gelukkig bekend. Google kijkt namelijk naar de volgende drie factoren:

1. Largest Contentful Paint (LCP)
Deze eerste factor bekijkt hoe lang het duurt voordat de gebruikers de grootste inhoud op het scherm ingeladen heeft zodat dit compleet en klaar voor een vervolgactie is. Volgens Google wordt hierbij alleen gekeken naar de content boven de vouw van de pagina (dit betekent alle zichtbare content zonder dat je nog gescrold hebt). Hoe sneller deze grootste content dus inlaadt, hoe beter.

2. First Input Delay (FIP)
Deze tweede factor meet de tijdsduur (in milliseconden) vanaf het moment dat de gebruikers actie onderneemt tot het moment waarop de browser daadwerkelijk in staat is om daarop te reageren. Een actie kan veel zijn. Denk aan een link-klik, knop-klik of het gebruiken van een JavaScript-aangedreven besturingselement. Scrollen en zoomen worden hier echter niet in meegerekend.

3. Cumulative Layout Shift (CLS)
Heb je ooit een website bezocht waar je op het punt stond om ergens op te klikken, maar vervolgens de lay-out bewoog of verschoof? Er verscheen bijvoorbeeld een advertentie, ander venster of andere knop voor in de plaats waardoor je een verkeerde actie uitvoerde. Deze plotselinge bewegingen op de pagina wordt de layout shift genoemd. Deze verschuivingen zijn niet altijd met het blote oog te zien.

Hoe zorg je ervoor dat je hier klaar voor bent? Het belangrijkste is om eerst te weten wat het probleem is. Vraag je developers of marketeers om hier een scan op uit te voeren. Google biedt dit in hun eigen PageSpeed Insights (gratis) uitgebreid aan. Breng vervolgens je team bij elkaar om de oplossingen en gekoppelde acties hiervoor uit te zetten.

Mocht je er nog steeds niet uitkomen, dan helpen wij je uiteraard graag verder. Neem in dat geval contact op met Loes (Head of digital).

Google page experience onze kapel
Search

Scan Aanvragen

Open sollicitatie

GA4 Medium

GA4 Small

Performance Inzicht & Actieplan Audit

Performance Inzicht Audit

UX/CRO Inzicht & Design Audit

UX/CRO Inzicht Audit

Brand Design Uitgebreide Audit

Brand Design Standaard Audit