Lange rijen in de supermarkt, mensen die te laat komen, openbaar vervoer met vertraging, dat willen we allemaal liever vermijden. Niemand houdt van wachten, daarom moeten ook onze online omgevingen de gebruikers niet laten ‘wachten’.
Dat we ook online niet van wachten houden, wordt bevestigd door resultaten van verschillende onderzoeken naar het verband tussen website snelheid en het aantal conversies. Zo gaat het conversiepercentage omlaag naarmate men langer moet wachten op een reactie van de website. Een verschil van minder dan 1 seconde heeft hier al invloed op. Als je je nog niet verdiept hebt in website performance, of als veel verschillende mensen aan de website content werken, dan valt er vaak veel te winnen. Elke aanpassing en toevoeging die je op de website doet heeft namelijk invloed op de prestaties en de gebruikservaring. En als niet iedereen die aan de website werkt weet waar ze op moeten letten, dan kunnen de prestaties snel teruglopen.
Naast het verlies aan conversies door een langzamere website, zorgt een lage prestatiescore ook voor een negatief effect in Google Rankings. Google controleert namelijk de prestaties van een pagina en neemt deze score mee in de beslissing van hoe hoog deze pagina in de zoekresultaten getoond wordt. Genoeg redenen dus om voor een goede website performance te zorgen. We geven een aantal tips hoe de performance van een website goed in de gaten gehouden kan worden:
• Let bij het maken en aanpassen van pagina’s op dat de afbeeldingen niet te zwaar zijn. Het laden van afbeeldingen kan namelijk de prestaties flink omlaag halen. Zorg bijvoorbeeld voor kleine bestanden, het liefst rond de 100kb.
• Wees kritisch op het aantal koppelingen, plugins, embeds en dergelijke. Zijn ze allemaal echt nodig? Ze reserveren namelijk allemaal wat tijd bij het laden van de pagina, waardoor de totale laadtijd langer wordt.
• Is de server die wordt gebruikt snel genoeg? Aan de ene kant bepaalt de hoeveelheid gegevens de laadtijd, maar aan de andere kant moet ook de server deze verzoeken snel kunnen verwerken. Zo kan een redelijk goede website met een langzame server alsnog een lage performance hebben.
Om gelijk goed van start te gaan met het verbeteren van de prestaties en de gebruikservaring van een website is het verstandig om een performance audit te laten uitvoeren. Hier wordt elke pagina getest en wordt er gekeken op welke vlakken de prestaties van de website verbeterd kunnen worden.