Hoe je als creatief overleeft in de wereld van AI

De ontwikkelingen rondom AI gaan razendsnel en we bevinden ons nog midden in deze sneltrein die niet lijkt te stoppen.

Olivier Ponsioen in het kantoor van Onze Kapel. Het mooiste kantoor van Nederland.

Over het onderwerp wordt overvloedig gesproken en geschreven. Google CEO Sundar Pichai noemde het woord ‘AI’ 140 keer tijdens zijn twee uur durende toespraak op hun jaarlijkse conferentie. Het is duidelijk dat er veel nieuws en innovaties te melden zijn.

Eén ding waar we het allemaal over eens zijn, is dat AI banen zal doen veranderen, verdwijnen en ontstaan. Recent onderzoek van Goldman Sachs suggereert zelfs dat Generative AI (denk hierbij aan tools zoals ChatGPT, Midjourney en Firefly) het potentieel heeft om 26% van de werkzaamheden in de kunst-, design-, entertainment-, media- en sportsectoren te automatiseren. Wat dit exact aan verschuivingen gaat veroorzaken binnen de creatieve sector is nog moeilijk te voorspellen.

Share of Industry Employment Exposed to Automation by AI: US

Nieuwe functies incoming
In de jaren 80 bestond de functie Content Creator nog (lang) niet. Nu weten we niet beter. We omarmen digital marketing en alle functies die daarbij horen.

Het effect van AI strekt zich natuurlijk uit tot veel meer banen dan alleen die binnen de creatieve sector. En mogelijk nog sneller tot functies van marketeers, analisten, juristen, accountants, administratief medewerkers en zelfs rechters (met of zonder uitsluiting van ‘redelijkheid en billijkheid’). Het verschil kunnen maken door AI te omarmen en op de juiste manier te gebruiken, geldt eigenlijk voor alle beroepen. Maar in dit artikel wil ik me als ondernemer in de creatieve sector vooral richten op de creatieven, aangezien ik veel met hen te maken heb.

De langdurige discussie over de impact van kunstmatige intelligentie op de toekomst van werk heeft tot dusver weinig zekerheden opgeleverd. Tot voor kort was er echter één solide veronderstelling: creatieve banen zouden veilig zijn. Die veronderstelling is volledig veranderd door de plotselinge opkomst van Generative AI. Binnen enkele maanden tijd zijn schrijvers, ontwerpers, fotografen en filmmakers geconfronteerd met onzekerheid over hun toekomst door verbazingwekkend goede tools als Midjourney en Adobe Firefly. Hoe gaan we hiermee om?

Het publieke debat over Generative AI en creatieve banen heeft zich voornamelijk gericht op mogelijke bedreigingen, maar onderzoekers wijzen erop dat deze technologie ook kansen biedt. Persoonlijk zie ik heel veel kansen voor de creatieve sector op het gebied van verbeterde productiviteit, efficiëntie en winst. Maar om van deze kansen te profiteren, moeten creatieve makers actie ondernemen. Het speelveld is aanzienlijk verbreed en elke copywriter, webdesigner, art director, fotograaf en filmmaker heeft ermee te maken.

De benodigde skillset van creatieven is juist groter dan ooit
Het feit dat generatieve AI pas enkele maanden geleden voor publiek gebruik beschikbaar werd, betekent dat veel bedrijven nu pas beginnen met het proces van het begrijpen hoe het waarde kan toevoegen. Dit betekent dat je als creatieve professional nu het verschil kunt maken door ervaring op te doen met nieuwe tools en technieken. Terugkijkend verbaas ik me over de snelheid waarmee ik zelf toch al anders naar benodigde vaardigheden ben gaan kijken bij het werken met creatieven. Zonder aantoonbare (experimentele) ervaring met Generative AI, loop je simpelweg een aantal punten mis. Los van dat dit van weinig zelfontwikkeling en nieuwsgierigheid getuigt, biedt ervaring op dit vlak juist de mogelijkheid om efficiënter te werken en kwalitatief betere output te leveren. Hier liggen kansen om je te onderscheiden. In directe zin door aan te tonen dat je het kan, en in indirecte zin door dit in je voordeel te laten werken en daarmee nóg creatievere dingen neer te zetten.

De benodigde skill- en toolset is dus veel groter geworden. Waar het Adobe-pakket voorheen de enige norm was (gechargeerd), moet je nu op de hoogte zijn van tientallen andere tools en software en dit ook in kunnen zetten. Denk bijvoorbeeld aan tools om je brainstormsessies te voeden, het genereren van gerichte sfeerbeelden of moodboards, het instant ontwerpen valideren op gebruiksvriendelijkheid of het snel opzetten prototypes. Dit alles wordt mogelijk met behulp van AI.

Meer waarde in minder tijd
Je zou bijna kunnen zeggen dat het oudere buzzwoord ‘Growth Hacking’ zich heeft uitgebreid naar de maakindustrie en niet langer beperkt is tot marketeers. Want met ‘slimme trucs en hacks’ kan je nu ook je creatieve output optimaliseren en daarmee sneller laten groeien. Nu dus ook bij creatieven.

Concreet adviseer ik je als creatief te focussen op **drie** competenties:

  1. Het validerende vermogen om te valideren of iets bruikbaar is
    Cureren van tools en technieken om te achterhalen welke tools wel en niet bruikbaar zijn voor een bepaalde productie. Kennis van het landschap is een pré. Kan jij het kaf van het koren scheiden?
  2. Het technische vermogen om de belangrijkste tools te gebruiken
    Prompts schrijven, tools koppelen aan bestaande ontwerpsoftware, het maximale uit de techniek halen door het creatief in te kunnen zetten.
  3. Het menselijke vermogen om een stuk passie, empathie en extra creativiteit toe te passen
    De kracht zit in de combinatie van mens en machine. Het menselijke aspect van jouw bestaande kwaliteiten blijven voorlopig onverwisselbaar. Neem je passie, empathie en creativiteit dus mee in je gegeven input en beoordeling van de ontvangen output.

Door deze competenties te ontwikkelen, kun je als creatieve professional optimaal profiteren van de mogelijkheden die AI biedt. De toekomst van de creatieve sector ligt in handen van degenen die bereid zijn deze nieuwe technologie te omarmen en op de juiste manier toe te passen.

“Je baan wordt niet ingenomen door AI, maar door iemand die AI beter gebruikt.”

Het is een uitdagende tijd om creatief te zijn
Dit is slechts het begin van wat er mogelijk is met AI in de creatieve sector. Het is aan jou om jezelf te blijven ontwikkelen en te experimenteren met de grenzeloze mogelijkheden die deze technologie biedt. Met de juiste vaardigheden en mindset kun je jezelf onderscheiden in een wereld waar AI steeds meer de norm wordt.

En dan nu even over de titel van dit artikel. Wat vindt AI hiervan? Volgens ChatGPT zou de heading “De toekomst van creatieve banen: het omarmen van AI voor succes in de creatieve sector” moeten zijn. Het is aan jou, de creatieveling, om te beslissen welke van de twee jij beter vindt werken. Jij bepaalt. Net zoals ik heb besloten om voor mijn heading te gaan. Dat maakt de mens nog steeds leading.

Olivier Ponsioen in het kantoor van Onze Kapel. Het mooiste kantoor van Nederland.
Search

Scan Aanvragen

Open sollicitatie

GA4 Medium

GA4 Small

Performance Inzicht & Actieplan Audit

Performance Inzicht Audit

UX/CRO Inzicht & Design Audit

UX/CRO Inzicht Audit

Brand Design Uitgebreide Audit

Brand Design Standaard Audit